Sieni, syksyn herkku

Syötäviä sieniä on Suomessa kymmeniä ellei satoja, mutta pitää kuitenkin olla varma mitä sieniä poimii. Tunnistamisessa voi käyttää erilaisia sivustoja, kuten luontoportin sivut. Sienet ovat maukkaita esim. kastikkeessa, keitossa, munakkaassa, murekkeessa, piirakoissa, pizzassa tai marinoituna.

 

dsc08503

Sienet ovat hyviä kuidun lähteitä, mutta kuitumäärät vaihtelevat melkoisesti. Esimerkiksi Herkkutatissa kuitua on 6g/100g , mutta Kanttarellissa vain noin 1,9g/100g. Toisaalta Kanttarelli ja Suppilovahvero päihittävät muut sienet korkealla D2 vitamiinipitoisuudellaan. Sienissä on A- ja B-vitamiinia ja Kanttarellissa keltaisen värin ansiosta karotenoideja. Sienten beetaglukaanitaso on vähintään kauran tasolla. Beetaglukaani on tärkeä ravintokuitu, joka auttaa alentamaan LDL-kolesterolia, vie kehosta pois sappihappoja ja ehkäisee verensokerin rajua heilahtelua. Sienissä on myös kivennäisaineita, kuten sinkkiä, mangaania, kaliumia ja seleeniä.

Sieniä on käytetty ja käytetään yhä lääkkeenä erityisesti kiinalaisessa lääketieteessä, mutta myös länsimaissa edistämään terveyttä. Esim. Pakurikääpää käytetään vahvistamaan immuunipuolustusta ja Osterivinokasta syylien poistoon.

 

Nyt niitä on -kuin sieniä sateella!

 

Pirtsakka puolukka

Puolukka on kanervakasvien heimoon kuuluva varpu. Sitä voi käyttää sellaisenaan erityisesti kaali-, riista ja sieniruokien lisukkeena tai sitä voi lisätä smoothien, jogurtin tai leipätaikinan joukkoon.

Puolukka on melko hapan marja ja monet lisäävät siihen suuret määrät sokeria. Tätä ei kuitenkaan kannata tehdä sillä sokeri aiheuttaa tulehduksellisia reaktioita kehossa ja pilaa näin puolukan terveysvaikutukset tulehdustekijöiden ja bakteerien torjujana. Puolukat estävät mm. E.coli bakteerien lisääntymisen ja kiinnittymisen ja näin osaltaan auttavat hillitsemään E.colin aiheuttamia virtsatietulehduksia. Sokeroimaton puolukka ehkäisee myös bakteerien kiinnittymisen suun limakalvolle ja auttaa torjumaan ientulehduksia. Lapsilla sitä käytetään usein suusammaksen hillitsemiseen. Puolukka säilyy  hyvin pakastettuna ilman sokeriakin, joten on vain ”makuopettelua” syödä puolukkaa ilman sokeria.

Puolukassa on runsaasti mangaania, erilaisia polyfenoleja ja resveratrolia. Näiden ravintoaineiden on todettu vähentävän sydän- ja verisuonisairauksia, estävän syöpäsolujen kasvua ja ne suojaavat myös diabetekselta. Puolukasta saa myös hyvin kuitua. Kuidut auttavat mm. kolesterolia poistumaan kehosta.

Puolukat kannattaa syödä tai  säilöä heti poimimisen jälkeen, jotta ravintoainepitoisuus olisi mahdollisimman hyvä. Kuumennuksessa menetetään myös paljon tärkeitä ravintoaineita, joten puolukat, kuten muutkin marjat kannattaa syödä kuumentamattomina.

Tässä Jennin gluteeniton, maidoton KOOKOSKAURAINEN PUOLUKKAPIIRAKKA. Puolukoita kunnioittaen,  ilman valkoista sokeria ja puolukat kypsentämättöminä 🙂

 

dsc08555

 

 

Metsä tarjoaa nyt ilmaiseksi näitä punaisia supermarjoja. Käy hakemassa omasi 🙂