Miltä ”maailmanpyöräsi” näyttää?

Monilla tuntuu olevan paljon kiireitä sekä stressiä ajan riittämättömyydestä. Joskus on hyvä pysähtyä ja ihan konkreettisesti katsoa mihin valveillaoloaikansa käyttää. Onko aikataulussa kenties tapahtumia ja tekemistä, jotka eivät ole ollenkaan tarpeellisia? Voisiko joitain tehtäviä vähentää? Mihin haluaisin lisäaikani käyttää?

Helpoin tapa kartoittaa ajankäyttöä, on tehdä ”maailmanpyörä”, josta näet minkälaisissa asioissa ”maailmasi pyörii” tällä hetkellä.  Mikä asia lohkaisee suurimman osuuden, mikä seuraavaksi suurimman ja niin edelleen.  Kaaviosi voi näyttää vaikka tältä:

maailmanpyora1-2

Jos olet tyytyväinen kaavioosi, niin hienoa!

Useimmat kaipaavat kuitenkin maailmanpyöräänsä muutosta ja silloin kannattaa miettiä mitä voisi tehdä toisin, jotta olisi tyytyväisempi tilanteeseen. Voisiko kenties luopua ylitöistä tai jättää töiden tuomisen kotiin? Tekisikö kerralla suuremman ruokamäärän, josta riittäisi pariksi päiväksi? Ottaisiko lapset mukaan kotitöiden tekoon, jotta niitä olisi itsellä vähemmän? Jättäisikö someilun vähemmälle? Sen jälkeen kannattaa piirtää uusi ympyrä, esimerkiksi seuraavanlainen:

maailmanpyora1-3

Vuorokauteen tuli ikäänkuin tunteja lisää, jotka voi nyt käyttää haluamallaan tavalla 🙂 Leikkiä lasten kanssa, lukea kirjaa, tavata ystäviä, ulkoilla, mennä hierontaan, levätä, käydä konsertissa….

Maailmanpyörää piirtäessä kannattaa muistaa, että kyseessä on SINUN elämäsi ja maailmasi, sinun haluamasi muutokset. Puolisosi maailmanpyörä voi näyttää aivan erilaiselta, etkä voi valitettavasti piirtää toiselle tavoitekaaviota. Muutos lähtee sinusta!

Kylmän veden hyödyt

Paleleminen ei välttämättä ole monenkaan mielestä mukavaa, mutta altistuminen kylmälle tai viileälle ilmalle ja vedelle saa aikaan positiivisia muutoksia kehossa. Tässä on kyse siis eri asiasta kuin noin 21-22 asteessa olemisesta ja siinä palelemisesta.  Jos normaalilämpöisessä huoneilmassa palelee tai kesälläkään ei mielellään riisu pitkiä vaatteita päältään, niin tällöin saattaa olla kyse huonosta verenkierrosta, raudan tai hyvien rasvojen puutteesta, kilpirauhasen vajaatoiminnasta, unen puutteesta tai nestehukasta. Myös liian vähäinen kalorimäärä kulutukseen nähden aiheuttaa palelua, koska keholla ei ole riittävästi energiaa lämmittääkseen itseään.

Avantouimarit hehkuttavat hyvää oloa hyisen veden jälkeen. Tutkimustulosten mukaan jääkylmä vesi saa olon virkeäksi ja piristyneeksi, koska stressihormonien eritys hetkellisesti lisääntyy. Avantouinti parantaa myös kylmänsietokykyä, vastustuskykyä, verenkiertoa ja kudosten aineenvaihduntaa sekä hidastaa solujen vanhenemista. Altistuminen kylmälle saattaa tutkimusten mukaan muuttaa kehon valkoista eli ”tavallista” rasvaa ruskeaksi rasvaksi. Tämä ruskea rasva sisältää enemmän mitokondrioita ja siksi se tuottaa paremmin lämpöä. Tuottaessaan lämpöä, ruskea rasva on aktiivinen ja kuluttaa energiaa. Tämä saattaisi joidenkin tutkijoiden mukaan ehkäistä lihavuutta ja diabetesta.

Jos avantouinti kuulostaa liian extremeltä, voi kylmän karaisua aloitella kylmällä suihkulla tai piipahtamalla talvella ulkona sisävaatteissa. Koko suihkukertaa ei tarvitse jääkylmällä vedellä suorittaa vaan voi aluksi vaikka viimeiset 15 sekuntia suihkutella kylmällä vedellä. Tätä aikaa voi sitten viikko viikolta pidentää 15 sekuntia kerrallaan. Vaikka kylmä saattaa salvata hengityksen, on kuitenkin tärkeää hengittää rauhallisesti eikä haukkoa henkeä. Lopuksi vain kuivaus ja päälliskaupaksi hyvä olo 🙂

dsc08768-2

 

Kun vatsa ei toimi

Suolisto toimii normaalisti, kun ulostuskertoja on päivässä 1-2. Monilla on kuitenkin erilaisia suolisto-ongelmia ja jotkut ongelmista vaikuttavat niin häiritsevästi elämään ettei viitsisi juuri kotiovesta ulos lähteä. Ummetus on yleinen vaiva, jopa ihan pienillä lapsilla. Ummetukseen voi olla monia syitä, mutta yleisimmät niistä ovat itselle sopimaton ruoka, liian vähäinen veden juonti, stressi, kuitujen ja liikunnan puute. Yleisesti terveellisenä pidetty ruuat, kuten maitotuotteet, banaani ja pähkinät aiheuttavat toisille ummetusta. Viljatuotteiden ja sokerin ajatellaan monesti aiheuttavan ripulia, mutta myös ne voivat saada vatsasi kovaksi. Jos huomaat jonkun ruuan aiheuttavan ummetusta, kannattaa se jättää syömättä.

Ruuansulatuselimistön tarkoituksena on ruuan pilkkominen, kuljetus ja imeytys sekä myös immuunipuolustus. Ummetuksesta kärsivällä suoliston bakteerikanta on usein häiriintynyt eikä em. toiminnot toimi kunnolla. Lisäksi usein toistuva tai pitkäkestoinen ummetus saattaa aiheuttaa pahoinvointia, vatsakipuja, peräpukamia, divertikkeleitä ja virtsankarkailua.  Ummettelijan hengitys ja koko keho saattavat haista märäntyneelle.

Mikä avuksi?

Seuraa mitkä ruuat aiheuttavat ummetusta ja vältä niitä. Terveysanalyysistä saat apua, jos sinun on omatoimisesti vaikeaa selvittää ummetuksen aiheuttajia.

Syö säännöllisin väliajoin.

Lisää veden juontia. Sitruunavesi aamuisin saa ruuansulatuselimistön heräämään.

Lisää kuituja ruokavalioosi. Kuituja sisältäviä ruokia ovat mm. kasvikset, hedelmät, marjat, siemenet ja pähkinät. Myös Biolatten Havital on hyvä kuidun lähde.

Lisää liikuntaa.

Ota käyttöön KalMag+D. Se edistää kaikkien lihasten toimintaa, siis myös suolen seinämän lihasten toimintaa ja edesauttaa ulostemassan kulkua.

Käytä myös Acidophilus plus maitohappobakteerivalmistetta. Siinä on patentoitu Gel-Gard kuori, joka suojaa maitohappobakteereja vatsahapoilta ja takaa, että mahdollisimman paljon mitohappobakteereja päätyy suolistoon.

Hyvät rasvat tukevat myös suoliston toimintaa ja hillitsevät sen tulehduksia. (Wheat Germ oil with vitamin E ja Omega-3 Salmon oil plus)

Vähennä ”tyhjien” ruoka-aineiden käyttöä, kuten sokerin, vehnän ja muiden pitkälle prosessoitujen tuotteiden.

Vähennä stressiä.

 

Huomio ulostusasentosi   ulostusasento