Kukkatipat

Kaikille on tuttua kasvien parantavat vaikutukset ja monissa lääkkeissä onkin kasviperäisiä ainesosia tai niiden valmistuksessa on käytetty hyödyksi tietoa kasvien tervehdyttävistä vaikutuksista. Lääketieteen isä, Hippokrates käytti lääke- ja rohdoskasveja runsaasti muun opetuksen ohessa.

Monelle saattaa kuitenkin olla hieman vieras ajatus, että kasveissa on vitamiinien, kivennäisaineiden, alkaloidien ja aromaattisten aineiden lisäksi myös energeettisesti tervehdyttävä vaikutus. Tämä on ikäänkuin yksi energiahoidon muoto.

Meillä jokaisella on energiakenttämme ja oma sähköinen varauksemme. Tätä energiakenttää voivat vaurioittaa esim. huonolaatuinen ruoka, sairaudet, negatiiviset tunteet, stressi… Silloin sähköinen varauksemme menee ”pois raiteiltaan” ja siitä saattaa aiheutua lisää ongelmia kuten uupumusta, pelkoja, jännitystiloja, lisää stressiä…Kukkatippojen tarkoituksena on tasapainottaa tätä energeettistä epätasapainoa ja sen myötä helpottaa sekä fyysisiä että psyykkisiä oireita.

Kukkatipat kehitti alun alkaen homeopaatti Edward Bach. Virpi Raipala-Cormier on yhdessä miehensä kanssa kehittänyt suomalaisille luonteenpiirteille parhaiten sopivimmat kukkatipat. Suunnittelu, erilaiset tuontantokokeilut ja työprosessit veivät yhteensä 18 vuotta, joten 24 mukaan otettua kasvia on erittäin huolella valitut. Tipat myös valmistetaan erittäin huolellisesti käsityönä mahdollisimman puhtaista kasveista.

Kukkatipat sopivat kaikille, jotka syystä tai toisesta kokevat ettei oma olemus ole aivan balanssissa. Asiakkaani ovat saaneet tipoista tukea esimerkiksi muutostilanteissa, kuten työpaikan tai koulun vaihto ja päiväkotiin meno. Toiset ovat saaneet apua väsymykseen, ujouteen, painajaisiin ja lukkiutuneisiin tunnetiloihin.

Kukkatipat on helppo valita intuitiivisesti sen mukaan mikä/mitkä kasveista miellyttävät erityisesti tai ikäänkuin pompahtavat esiin muiden joukosta. Tavallisimmin valitaan noin 3-4 kasvia. Jos haluat kokeilumielessä valita kasvit, laita minulle niistä lista (Facen yksityisviestillä tai hoitohuone.sinja@gmail.com) ja kerron sinulle millaisiin elämänvaiheisiin valitsemasi kasvit sopivat, millaisiin tunteisiin ja tarpeisiin kasvit vastaavat.

Jos koet, että valitsemasi kasvien kuvaukset osuivat kuin nenä päähän, teen halutessasi sinulle niistä käyttöliuksen ja neuvon sinua tippojen ottamisessa. Tämän vuoden 2018 loppuun kukkatipat 5€/pullo (postitettuna 10,90€).

Kiitollisuus

Jokainen muistaa sanoa: ”Kiitos”, kun nousee ruokapöydästä, kun saa lahjan tai jotakin ojennetaan käteen. Mutta muistammeko kiitoksen myös muussa jokapäiväisessä elämässä. Erilaisista asioista saattaa tulla niin itsestäänselvyyksiä, että niistä kiittäminen unohtuu. Muutama vuosi sitten aloin ”treenata kiitollisuutta”. Alussa se oli todellakin enemmän treenausta kuin luonnostaan pulppuavaa tunnetta. Jotta aidosti on kiitollinen tarvitsee se tietysti myös tunteen.

Yksi harjoitus sopii jollekin ja toinen toiselle. Itse aloitin harjoittelun listaamalla päivän päätteeksi asioita joista olin kiitollinen. Listasin noin kuukauden ajan joka ilta kymmenen asiaa. Helppoa ensikuulemalta, mutta haastetta lisääkin se, että nuo kymmenen asiaa eivät saa milloinkaan olla samoja. Tämä laajensi näkökantaa siitä miten monenlaisista asioista voi olla kiitollinen: aurinkoinen päivä, kohteliaisuus ystävältä, hyvä lounas, lintuaura taivaalla, mustikoita metsässä, avulias myyjä kaupassa, rauhallinen teehetki…

Pikkuhiljaa kiitollisuudesta tuli itselleni rutiinia siinä mielessä ettei erikseen tarvitse välttämättä miettiä mistä on kiitollinen vaan tunne putkahtaa jo tapahtuman yhteydessä tai heti sen jälkeen. Viimeaikoina tällaisia tapahtumia onkin sairastumisesta toipumisen vuoksi ollut paljon. Suurin onnellisuuden ja kiitollisuuden aihe oli heti leikkauksen jälkeen, kun huomasin raajojeni edelleen liikkuvan.  Ja arvatkaa vain miten hienoa on yhtenä aamuna huomata, että pystyy katsomaan molemmilla silmillä samaan aikaan eikä tarvitse enää silmälappua tai se, kun saa jättää rollaattorin nurkkaan ja pystyy kävelemään omin avuin vessaan tai se, kun pääsee itse valitsemaan ruokakaupasta ostoksensa <3

Viimeisimmät suuret kiitollisuuden tunteet koin muutaman päivän Itä-Suomen reissullamme. Ensinnäkin jo se, että ylipäätään voin matkustaa autossa; se, kun aiheutti alussa hirveää pahoinvointia. Pääsin vierailemaan siskoni perheen luona pohjanmaalla, jaksoin kävellä kansallispuistoissa, pystyin kiipeämään Kolille, näin mahtavia maisemia matkan varrella ja sain nauraa mieheni kanssa vedet silmissä pienille sähläyksillemme. Kotimatkalla Lohjan kohdilla tuli ihan kyynel silmään, kun mietin kiitollisena mitä kaikkea pystyn jo tekemään <3

Monella on käsitys, että hyvin elämässä menestyvillä, vähän kolhuja kokeneilla ja terveillä ihmisillä on helppoa olla elämästään kiitollisia. Se tulee ikäänkuin luonnostaan. Asia ei kuitenkaan välttämättä ole niin, koska kiitollisuus ei riipu ulkoisista olosuhteista kuin noin 10%. Kiitollisuus on sisäinen olotila, joka voi olla osin perittyä ja osin opittua. Se on arvokasta pääomaa, jota ei voida sinulta varastaa tai jota et voi menettää, vaikka menettäisitkin materiaa tai ihmissuhteen. Tutkimusten mukaan kiitollisuus lisää tyytyväisyyttä, onnellisuutta ja kiitolliset ihmiset elävät pidempään. He eivät kadehdi sitä mitä toisella on, vaan iloitsevat siitä mitä itsellä on. He kohtaavat hankaluudet ja ongelmat haasteina tai oppiläksyinä eivätkä  takerrut niihin liikaa.

Jos et vielä harrasta kiitollisuutta siinä määrin kuin haluaisit, haastan sinut miettimään joka ilta vähintään 3-5 asiaa joista sinä päivänä olit/olet kiitollinen. Näköaistilla on myös suuri merkitys, joten laita seinille tai jääkaapin oveen kuvia tai mietelauseita, jotka auttavat sinua muistuttamaan kiitollisuuden kohteista. Nämä molemmat harjoitukset vaativat kahta asiaa, jotka kiitollisuudessa ovat hyvin tärkeitä : PYSÄHDY ja KESKITY HETKEEN.

 

 

Ärsyttääkö?

Kaikille on tuttua se, kun päivä lähtee jo heti aamusta aivan pieleen. Herätyskello ei soi, pukiessa paidasta tipahtaa nappi ja aamukahvit kaatuvat housuille. Lapset kiukuttelevat eivätkä saa vaatteita päälle ja koiran oksennuksen huomaa, kun on jo astunut sen päälle. Sataa, eikä sateenvarjoa löydy mistään. Autossa toinen lapsista huomauttaa parin kilometrin jälkeen, että reppu jäi kotiin…

Ärsyttävää? Eikö?

Ennen kuin menettää malttinsa, kannattaisi miettiä mikä tilanteesta tekee ärsyttävän. Onko sittenkin niin, että itse on asettanut aikataulun liian tiukaksi ja kiire saa hermostuneeksi ja ärtyisäksi? Ovatko tavarat niin hujan hajan, että niitä on vaikeaa löytää? Keskitynkö tarpeeksi tekemiseen vai jääkö minulta asioita huomaamatta, kuten koiran oksennus lattialla tai lapseni reppu? Nämä kaikki ovat sellaisia asioita joihin voit itse vaikuttaa esim. varaamalla lisää aikaa toimintoihin, hidastamalla vauhtia ja keskittymällä paremmin tekeillä oleviin juttuihin.

On myös ärsyttäviä tilanteita joihin ei voi itse vaikuttaa. Herätyskello saattaa olla hajonnut, eikä siksi soi. Koira oksentaa ilman erikoista syytä, se nyt vaan voi pahoin. Liikenteessä on törttöileviä autoilijoita. Työkaveri valittaa joka asiasta. Asiakas on myöhässä. Sataa viidettä päivää putkeen…Näissä tilanteissa ongelmat tai harmituksen aiheet eivät johdu omasta toiminnasta, joten onhan oikeutettua ärsyyntyä ja raivostua? Eikö? Mutta tarkastellaampa tilannetta tarkemmin. Kuka loppujen lopuksi ”kärsii” ärsyyntymisen tai kiukun seurauksista? Herätyskello saattaa lentää seinään, mutta sen jälkeen se ei taatusti toimi ja maksumieenä olet sinä. Raivotessasi autossa muiden liikennekäyttäytymistä tai sadatellessasi huonoa säätä, saat vain lihaksesi kireiksi sekä verenpaineesi ja stressitasosi nousemaan. Jotkut autokuskit tulevat aina törttöilemään, etkä voi sille mitään, eikä sadekaan ole moksiskaan vaikka kuinka sille huudat. Jos et siis voi vaikuttaa kiukkua aiheuttavaan tilanteeseen, älä reagoi. Vedä teflon pinta päällesi ja anna asian liukua pois ilman, että se saa sinut valtaansa.

Ihmisten keskinäisissä kanssakäymisissä tulevat ehkä esiin vaikeimmat tilanteet. Jos joku toimii ärsyttävästi, voi ensin miettiä onko toiminta yleisesti paheksuntaa tai suuttumusta aiheuttava vai onko sinulla itselläsi vain erilainen katsontakanta tai toimintatapa. Toinen saattaa olla pedantti perfektionisti ja toisella ei suunnittelu, organisointi ja järjestys ole niin tärkeää, kunhan hän on tilanteeseen tai lopputulokseen itse tyytyytyväinen. On tietysti myös tilanteita joissa toinen on avulias sekä aina ystävällinen ja toinen ei ole tyytyväinen mihinkään ja aina huonolla tuulella. Asiasta voi kohteliaasti koittaa keskustella. Saattaahan olla, että hän elää vaikeaa elämäntilannetta tai joku muu asia painaa kovin mieltä. Jos tilanne ei etene keskustelulla mihinkään ja kanssakäymistä joutuu jatkamaan, kannattaa muistaa, että sinä joudut sietämään ärsyttävää ihmistä ehkä muutaman tunnin päivässä tai viikossa, mutta hän joutuu elämään itsensä kanssa 24/7.

Jos joku kiristää pinnaasi aina äärirajoille ja sinun on mahdollista vähentää kanssakäymistä hänen kanssaan, niin tee se. Jää kuitenkin hetkeksi pohtimaan onko ärsyttävä ihminen elämässäsi jotakin varten. Oppisitko häneltä tai tilanteesta jotakin, jos tarkastelisit sitä objektiivisesti etkä kiukustuen.

Elämässä voi joitakin valintoja ”lukita” paikoilleen, mutta monesti päivän aikana on useampi hedelemäpelin kaltainen tilanne, jossa et voi vaikuttaa siihen mitkä asiat, ihmiset ja tilanteet osuvat kohdalle.

Elämä käy kovin raskaaksi, jos jokaisesta pienestä kommentista, epäkohdasta, mielipide-erosta tai  vastoinkäymisestä joutuu raivon partaalle. Vanha hyvä sääntö on laskea aina kymmeneen ennen kuin päästää sammakoita suustaan tai tekee jotain harkitsematonta. Jos kiukkua ja ärsytystä kuitenkin muodostuu, sitä ei kannata jättää sisälleen. Jokaisella on omat keinonsa millä kiukkua voisi purkaa. Sellaisia voivat ola esim. maalaaminen, musiikki, liikunta, luonnossa liikkuminen… Myös ravinnolla on suuri merkitys ärsytysherkkyydessä. Erityisesti hyvät rasvat kuten omega3 ja B-vitamiini laskevat ärsytyskynnystä.

Tapasin kerran yhdellä kurssilla naisen, joka kertoi ettei muista eläessään suuttuneen. Siinä on tavoitetta kerrakseen. Voi olla, ettei ihan hetkessä onnistu, mutta yritetään ainakin olla leppoisempia ja iloisempia. Elämän ei tarvitse olla niin vakavaa, kulmat kurtussa tallustelua.