Hiilihydraattia tarvitaan erityisesti aivojen, lihasten ja hermoston toimintaan sekä aineenvaihduntaan. Hiilareiden osuus päivittäisestä kokonaisenergiasta tulisi olla maksimissaan 55%.

Hiilareita on kolmea laatua:

  1. Suorat sokerit, kuten juurikassokeri, ruokosokeri, siirappi, hunaja. Näillä on korkea glygeeminen indeksi ja ne nostavat nopeasti verensokeria. Verensokerin nousun lisäksi suorat sokerit aiheuttavat myös muuta vahinkoa, kuten tuhoavat B-vitamiineja ja käyttävät kehon hapen, mikä johtaa käymistilaan, hiivaongelmiin ja ihon hilseilyyn ja muihin iho-ongelmiin. Ne altistavat myös diabetekselle, sydän- ja verisuonitaudeille ja liikalihavuudelle.
  2. Tärkkelys on parempi hiilihydraatti kuin suorat sokerit. Se imeytyy hiukan hitaammin. Tärkkelystä on esim. viljoissa, DSC_0393 (2)riisissä, perunassa ja banaanissa
  3. Kuidut ovat ehdottomasti parhaimpia hiilihydraatteja. Kuituja ovat kuoriaineet eli ligiinit, marjojen ja hedelmien hemiselluloosa, selluloosa, pektiinit ja kumit.

Kuidut eivät keräänny kehoon, vaan keräävät ja poistavat kehosta haitta-aineita kuten myrkkyjä, lääkejäämiä, kemikaaleja. Samalla ne pulloharjan tavoin putsaavat suolesta sinne jääneitä kertymiä. Kuitujen kanssa tulee nauttia riittävästi vettä, jotta suoli ei tukkeudu.

Hyviä kuidun lähteitä ovat mm. leseet, tuoreet ja kuivatut marjat, tuoreet ja kuivatut hedelmät, kookoshiutaleet, juurekset, siemenet