Oikeastaan otsikon tulisi olla ”Hyvä ravinto, parempi mieli!” Tavallisesta ruuasta ei valitettavasti saa kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Ei ainakaan täällä pohjolassa, jossa hedelmät ja suurin osa kasviksista tuodaan useamman tuhannen kilometrin päästä. Kaikki täytyy poimia raakoina, jotta ne säilyvät pitkän matkan. Lisäksi ne on ”kyllästetty” lannoitus- ja torjunta-aineilla sekä kuljetus matkaa varten vielä homeenesto yms. aineilla. Mutta se onkin jo toinen asia…

Suomessa on tehty tutkimus, jossa viinimarjojen C-vitamiinipitoisuuksia mitattiin heti poiminnan jälkeen ja tunnin päästä poiminnasta. Jo tunnissa C-vitamiinipitoisuus putosi puoleen. Voi vain kuvitella vitamiinipitoisuuksien laskua, kun hedelmät ovat matkanneet tuhansien kilometrien ja viikkojen matkan etelästä kauppojemme hyllyille.

 

C- VITAMIINI vaikuttaa olellisesti virkeyteen. Se auttaa raudan iDSC_0333 – kopiomeytymisessä ja hapen kuljetuksessa ja täten piristää.

 

B-VITAMIINILLA lisäät stressinsietokylyäsi, lievennät ärtyisyyttäsi ja masentuneisuuttasi. C- ja B-vitamiinit ovat vesiliukoisia, joten niitä on hyvä nauttia lisäravinteina päivittäin.

 

 

D-VITAMIINILLA ehkäiset väsymystä ja se voi osaltaan vaikuttaa mielialaa kohottavasti. Masentuneilla on todettu alhalisempia D-vitamiinipitoisuuksia.

ALFALIPOIINIHAPPO lisää energian tuotantoa ja parantaa muistia. Sitä on mm. parsakaalissa ja pinaatissa. Ruuasta sen saanti on kuitenkin vähäistä, joten turvaudu laadukkaaseen ravintolisään.

Virkeämpää mieltä, pidempää pinnaa ja kärsivällisyyttä saat hyvistä rasvoista. Yksi parhaimmista on OMEGA 3. Se auttaa lievittämään myös masennusta ja lisää keskittymiskykyä. Lisää hyviä rasvoja saat vehnänalkioöljystä, kookosöljystä, riisileseöljystä, siemenistä ja pähkinöistä.

PROTEIINIT ovat tuikitärkeitä mielialalle. Jos saat liian vähän proteiineja, olet väsynyt ja koko olemus on veltto. Erityisesti Tryptofaani -aminohappo vaikuttaa mieleen. Sitä tarvitaan serotoniinin eli ”mielialahormonin” muodostumisessa.

SUOLISTON HYVÄT BAKTEERIT vaikuttavat mielen ja tunteisiin. Esim. stressi ja antibiootit muuttavat bakteerikantaa huonompaan suuntaan ja vastaavasti huono bakteerikanta saattaa aiheuttaa mielialamuutoksia.

 

Kuka huolehtii sinun vireydestäsi, iloisuudesta ja onnellisuudesta? SINÄ ITSE! Pidä huolta omasta mielenvireydestä syömällä oikein sekä liikkumalla ja lepäämällä tarpeeksi.

VIRKEÄTÄ VIIKKOA!!