Iho on kolmekerroksinen suoja elin, jossa alimmissa kerroksissa tapahtuu ihon aineenvaihdunta, uusiutuminen ja puolustus. Ihon uusiutuminen hidastuu ikääntyessä; 25-vuotiaalla iho uusiutuu keskimäärin kerran kuussa ja yli 60-vuotiailla noin kerran puolessa vuodessa.

Iho tarvitsee samoja ravinteita, kuten muutkin solut. Mikäli ravinteita on liian vähän kehossa, niin iho ja hiukset kärsivät siitä ensimmäisinä. Elimistö pyrkii pitämään vähäiset ravintoaineet sisäelinten ja aivojen käytössä.

Ihovaurioiden ja nopean ikääntymisen syitä ovat mm. proteiinien ja antioksidanttien puute, tupakointi, stressi, liiallinen auringonotto, liian vähän hyviä rasvoja elimistössä, liian vähäinen veden ja kuitujen saanti. Lisäksi iho-ongelmia aiheuttavat allergiat, kuten ruoka-aine ja kemikaaliallergiat.

KUIVASSA IHOSSA solut kuolevat nopeasti, koska kosteuden myötä menetetään myös sidekudosta ja rasvahappoja. Lisää ruokavalioosi tällöin omega3:a, E-vitamiinia, C-vitamiinia (<- vahvistaa sidekudosta), flavonoideja, proteiineja ja vettä. (Muista, kun lisäät veden juontia, niin lisää myös kristallisuolaa, jotta suolatasapaino säilyy)

c ja e

RASVAISEN IHON ongelma voi myös olla kosteuden puute, mutta tällöin rasvaa on liikaa ja se voi olla härskiintynyttä. Sisäisesti asiaa voi korjata C-vitamiinilla, flavonoideilla, karotenoideilla, E-vitamiinilla, omega 3:lla, sinkillä, kuparilla ja seleenillä. Teini-iässä näppyläisen ihon saavat aikaan hormonit, mutta aikuisilla ei pitäisi normaalisti olla aknea. Jos aknea on aikuisena, kannattaa ruokavaliosta jättää pois vehnä, joka sotkee usein hormoneja.

Ulkoisesti voiteilla ja öljyillä ihon kuntoa pystyy hoitamaan vain 20-25%, joten ravinnolla on todella suuri merkitys. Kun käytät kasvoille ja iholle ravitsevia voiteita, öljyjä ja puhdistustuotteita, muista valita luomukosmetiikkaa. Kemikaalit saattavat aiheuttaa allergioita, ihohuokosten tukkeutumista tai ne saattavat kerääntyä elimistöön.

Muistakaa, että näkee naamasta milloin lakkaa saamasta riittävästi ravintoaineita 🙂