Happi on elintärkeää keholle, mutta samalla se aiheuttaa hapettumisstressiä. Karotenoidit ja flavonoidit ovat erittäin tehokkaita antioksidantteja eli ne pystyvät estämään hapen aiheuttamat tuhot ja korjaamaan syntyneet vauriot. Jos antioksidanttisuoja ei ole riittävä, voi syntyä mutaatioita jotka saattavat aiheuttaa syöpää tai härskiinnyttää solukalvon rasvahappoja. Hapen lisäksi tuhoa kehossa aiheuttavat mm. saasteet, tupakka ja UV-säteily.

KAROTENOIDEJA on värikkäissä kasviksissa ja hedelmissä, kuten porkkana, paprika, tomaatti, pinaatti, mansikka ja persikka. Karotenoidit ovat rasvaliukoisia ja suojaavat erityisen hyvin myrkyiltä ja UV-säteilyltä. Ne ovat erittäin tehokkaita nostamaan vastustuskykyä lyhyessäkin ajassa. Karotenoideista neljä on A-vitamiinin esiasteita, jotka tarvittaessa muuntuvat A-vitamiiniksi. A-vitamiini on erityisen tärkeää näölle.

Riittävän antioksidanttisuojan saavuttamiseksi on hyvä nauttia karotenoideja lisäravinteina. Huomaa, että synteettisen beetakaroteenin on tutkimuksissa havaittu aiheuttavan syöpää. Lisäravinteita nauttiessasi varmista, että karotenoidit ovat kokonaisista hedelmistä ja kasviksista!

 

FLAVONOIDIT osallistuvat elimistön tärkeisiin tehtäviin, kuten myrkyiltä, viruksilta, mikrobeilta ja syövältä suojaamiseen. Vesiliukoisina ne puhdistavat ja suojaavat erityisesti myös munuaisia ja virtsateitä.

Flavonoideja on eniten violeteissa ja punaisissa hedelmissä, marjoissa ja kasviksissa, kuten karpalo, punajuuri, mustikka, viinirypäleet ja vadelma.

Erityisesti talvella, kun tuoreita marjoja ja hedelmiä ei ole saatavilla, on hyvä nauttia myös flavonoidilisää. Kuten edellä, varmista, että tuote on tiivistetty kokonaisista marjoista ja hedelmistä!

VÄRIKÄSTÄ VIIKKOA!