Kolesterolia tarvitaan mm. vapaita radikaaleja vastaan, mielihyvähormonin tuotantoon, uusien solujen ja sukuhormonien tuotantoon sekä suoliston ja sisäelinten toimintaan. Usein puhutaan ”hyvästä” HDL-kolesterolista ja ”huonosta” LDL-kolesterolista. Lisäksi on olemassa VLDL- ja IDL-kolesterolia.

LDL-KOLESTEROLIA on kahta laatua: suuria, löysiä hiutaleita ja pieniä tiheitä hiukkasia. Juuri nämä pienet hiukkaset ovat niitä haitallisia, jotka mm. takertuvat valtimoiden seinämiin, hapettuvat ja sokeroituvat herkästi. Maksa ei juuri kykene ottamaan vastaan näitä sokerisoituneita tiheitä hiukkasia ja ne jäävät verenkiertoon. Hiilihydraatit, erityisesti vehnä tuottavat näitä sokerisoituneita hiukkasia. B6-vitamiini estää tätä LDL-kolesterolin sokerisoitumista ja hapettumista. Suositellaan, että LDL arvo olisi alle 3mmol/l.

HDL-KOLESTEROLI on LDL-kolesterolin vastavaikuttaja. Se pyrkii kuljettamaan LDL-kolesterolia verisuonten seinämistä verenkiertoon ja sieltä maksan ja sapen kautta suoleen, jossa se poistuu kuitupitoisen ruuan avulla ulosteeseen. HDL-arvon tulisi olla mielellään yli 1mmol/l.

VLDL-kolesterolilla tarkoitetaan matalatiheyksisiä lipoproteiineja, jotka ovat veressä kiertäviä rasvoja. VLDL:n tavoitearvo on alle 2mmol/l. Kohonnut arvo on joko perinnöllinen tai se voi olla itse elintavoilla hankittu (ravintoköyhä ruoka, runsas alkoholin käyttö, tietyt lääkkeet, lihavuus, e-pillerit…).

KOKONAISKOLESTEROLI = HDL+LDL+VLDL

Suositusten mukaan arvo ei saisi ylittää 5mmol/l, mutta raja-arvo on hieman kyseenalainen. Sen on asettanut paneeli, jonka yhdeksästä jäsenestä kahdeksan on taloudellisesti sidoksissa lääketeollisuuteen.

KOLESTEROLIN ALENTAMISEN ”KOTIKONSTIT”

DSC07598

– Vältä nopeita hiilihydraatteja ruokavaliossasi, koska ne saavat aikaan tulehdusta kehossa(erityisesti sokeri, vehnä, valkoinen riisi, peruna).

– Syö laadukasta omega3 -valmistetta. Omega3 hillitsee kaikkia tulehdusreaktioita kehossa ja nostaa HDL-kolesterolia.

– Monipuolinen, laadukas B-vitamiinivalmiste, joka sisältää ainakin B3-, B6- ja B12-vitamiinit, estää LDL:n sokerisoitumista ja lisää HDL-pitoisuutta veressä.

– Kalsium-magnesium -valmiste auttaa hillitsemään liiallista LDL-kolesterolin synteesiä maksassa.

-E-vitamiini ja karotenoidit estävät kolesterolin härskiintymistä kehossa.

– D-vitamiini hillitsee valtimoissa jylläävää tulehdusta ja nostaa HDL-kolesterolia.

– Kasvisterolit auttavat nostamaan HDL-kolesterolia. Huomioi, että ne ovat mahdollisimaan luonnollisesta lähteestä. (esim. NeoLife Tre-en-en)

– Kuitupitoinen ruoka auttaa kolesterolia poistumaan kehosta

– Lisäämällä liikuntaa ja lopettamalla tupakoinnin autat myös kolesteroliarvoja siirtymään positiivisempaan suuntaan.