Liikuntaa harrastavalla kuluu enemmän ravintoaineita kuin liikkumattomalla tai vain vähän liikuntaa harrastavalla. Tässä on muutama tärppi urheiljan ravitsemukseen:

  1. Syö mielellään 5 ateriaa päivässä. Jos harrastat kovaa urheilua, niin mieluiten 6 ateriaa tasaisin väliajoin. Aamupala on tärkein. Siinä tulisi olla enemmistö hitaita hiilareita, lisänä laadukasta proteiinia ja hedelmiä ja kasviksia.
  2. Vähän tai ei ollenkaan liikuntaa harrastavan proteiinin tarve on noin 1g/painokilo. Urheilijalla luku on 1,5-2,2g/painokilo, riippuen urheilun raskaudesta. Jos proteiinia ei saa tarpeeksi, kroppa ottaa tarvittavan lihaksesta ja lihas kärsii.
  3. Hyvät rasvat, kuten omega3, riisileseöljy ja vehnänalkioöljy pitävät solukalvon notkeana ja läpäisevänä. Urheilijoilla kertyy kuonaa enemmän, joten solun on toimittava hyvin, jotta kuona poistuu. Vastaavasti solun on läpäistävä hyvin myös toiseen suuntaan, jotta ravintoaineet pääsevät sisään. Lisäksi vehnänalkioöljy parantaa hapen kulkua lihaksiin ja omegan ohella se on hillitsemässä urheilusuorituksesta aiheutuneita tulehdusreaktioita.
  4. Urheilijoilla on kehossaa suurempi hapetusstressi, joten he tarvitsevat paljon antioksidantteja, kuten C- ja E-vitamiinia, karotenoideja ja flavonoideja.
  5. Kalsium ja magnesium ovat ehdottomia lihasten toiminnalle. Molempia tulee saada oikeassa suhteessa, jotta tasapaino kehossa säilyy. Keho saa riittävästi kalsiumia ja magnesiumia, kun ei tule kramppeja eikä lihasjumeja, eikä ole ummetusta, nukut hyvin ja kynnet ja hiukset ovat hyvässä kunnossa.
  6. Liikkuja menettää nesteitä, joten riittävä veden juonti on tärkeää. Vesi on tärkeää myös kuonan poistumisen kannalta.

Pakko leuhkia, että meillä syödään samoja ravintolisiä kuin mitä esimerkiksi Sami Jauhojärvi syö. Urheilusuoritukset eivät ole kyllä ihan samaa luokkaa 😉 Jauhojärven kanssa oli ilo kerran olla Skype -yhteydessä ja hän kertoi sivakoineensa Sotsin kisoissa NeoLife:n proteiinien voimalla. Hänelle NeoLife:n ravintolisät ovat tärkeitä myös siksi, että ne parantavat vastustuskykyä eikä niitä syödessä tarvitse olla huolissaan dopingista.