Pitäisi saada projekti valmiiksi, tehdä viime kuun kirjanpito, ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön, pestä lattiat, ikkunat, matot, terassi ja koira, imuroida auto, vaihtaa lakanat, palauttaa kirjaston kirjat, leipoa sämpylät, suunnitella lastenkutsut, viedä lapset harrastuksiin, haravoida, siistiä kukkapenkki, kitkeä kasvimaa…

Kuulostaako tutulta? Mitä pidempi lista, sen stressaantuneempi mieli, joka tuntuu hautautuvan valtavan kiviröykkiön alle. Moni ”mun pitäisi” -asioista on vielä sellainen ettei kukaan ulkopuolinen oikeasti määrää meitä tekemään niitä, vaan me itse luomme itsellemme tuon ”pakon”.

Tässä kuusi vinkkiä, vähentääksesi omaa ”mun pitäisi” -listaa:

1. Älä aseta mahdottomia vaatimuksia itsellesi tai muille

Kenenkään ei tarvitse tehdä kaikkea. Varsinkaan yksin.

2. Sinun ei tarvitse pyrkiä tekemään asioita enemmän, nopeammin ja paremmin ollaksesi kyllin hyvä.

Muista, että olet jo itsessään kyllin hyvä!

3. Mieti mitkä asiat ovat TODELLAKIN pakollisia ja mitkä voi jättää vähemmälle huomiolle tai kokonaan tekemättä.

Jos pakolliset asiat tökkivät, koita vaihtaa suhtautumistapaasi suotuisampaan suuntaan perustelemalla itsellesi miksi homma kannattaa/pitää tehdä.

4. Tee yksi asia kerrallaan ja keskity tekemiseen.

Kun ajatukset ovat vain käsillä olevassa tehtävässä, ei jää aikaa muiden asioiden murehtimiseen.

5. Hyväksy käsillä oleva hetki sellaisenaan. Aina ei mene kuin Strömsössä.

Jos valmista ei meinaa tulla millään, homman voi jättää hetkeksi sikseen eikä kannata hampaat irvessä koittaa saada tehtävää tehtyä.

6. Ole tyytyväinen aikaansaannoksiisi.

Lista lyhenee sillä vauhdilla kuin se lyhenee. Pienistäkin edistymisistä kannattaa onnitella itseään, eikä soimata ”mun pitäisi/olisi pitänyt…”

Leppoisaa ja suvaitsevaa asennetta omaan tekemiseen 🙂