Suomalaisilla on useimmiten itsetunto hieman alakantimissa. ”Tästä nyt tuli tällanen”. ”Maistuukohan tää edes miltään”. Olisin mä voinut tän siistimminkin tehdä”. Jos joku iloitsee näkyvästi saavutuksistaan, saa hän helposti ylpeän ja itserakkaan maineen.

Itsetunto on kuitenkin tärkeä osa minuutta. Sen tulisi olla totuudenmukaista, jotta ilmaisisimme itseämme rehellisesti ja yhtä suurella arvostuksella kuin ketä tahansa muuta. Harvoin lauomme toisillemme niin alentavia kommentteja kuin itsellemme. Mutta miksi teemme niin?

Itsetunto rakentuu ja muovautuu koko elämämme ajan. Sitä muokkaavat vanhemmat, muu perhe, ystävät, opettajat, työkaverit, puoliso….Myös erilaiset tehtävät ja toiminnot voivat muokata itsetuntoa sen mukaan onnistuuko vai epäonnistuuko niissä useimmiten. Koska se on muuttuva piirteemme, voimme siis myös vahvistaa ja kehittää sitä.

Toivoisin sinun miettivän vastauksia seuraaviin kysymyksiin.  Mielellään vielä mahdollisimman nopeasti, sen enempää asiaa liikaa analysoimatta.

  1. Mihin asioihin olen ulkonäössäni tyytyväinen?
  2. Parhaat luonteenpiirteeni ja vahvuuteni
  3. Mitä osaan hyvin?
  4. Missä olen onnistunut viimeksi
  5. Mitä piirteitä perhe ja ystävät minussa arvostavat?

 

Vastaukset on hyvä laittaa näkyvälle paikalle, vaikka jääkaapin oveen. Kun vastaan tulee päivä jolloin mikään ei tunnu luistavan, on saanut kritiikkiä tekemisistään tai muuten mieli on alamaissa, niin silloin on hyvä silmäillä listaa ja huomata missä asioissa on hyvä ja mikä on onnistunut.

Eleet ja ilmeet kielivät myös itsetunnon tasosta. Saatat esim. ”pienentää” itseäsi pitämällä jalkoja ristissä, selkää kumarassa ja käsivarretkin mahdollisimman supussa. Rehvakkaat, itsetunnoltaan varmemmat ihmiset ovat kädet lanteilla tai niskan takana  tai muuten pitävät asentoaan avoimempana. Tiesitkö muuten, että käsien levittäminen  ylös V-asentoon onnistumisen tai voittamisen merkiksi on universaalinen ja sisäsyntyinen tapa. Syntymästä asti sokeatkin ”tuulettavat” tuntiessaan suurta, iloa, onnistumista ja voimaa.

Itsetuntuoa voi myös harjoittaa fyysisesti ja ikäänkuin huijata pikkuhilja mieltä vahvempaan itsetuntoon. Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että jo kahden minuutin treeni päivittäin saa sinut tuntemaan olosi varmemmaksi ja itsetunto koheni. Pidä siis vähintään kaksi minuuttia päivässä asentosi mahdollisimman avoinna ja rehvakkaana. Vaikka näitä ”Maailman omistajan elkeitä” ei näkisi kukaan, saavat ne energiasi voimaantumaan ja pikkuhiljaa mielesikin uskomaan miten tärkeä, osaava ja vahva olet.